Søk i denne bloggen

fredag 4. november 2011

Ekte sjørøvermuffins

Ekte sjørøvermuffins skal bestå av kokos og sjokolade. Min sønns favorittprogram på TV er for tiden Jake og sjørøverne i Drømmeland og de sier "å kokosnøtt" hele tiden. Det var derfor enkelt å overbevise ham om at dette var muffinsene han trengte når vi i morgen skal ha barnebesøk i anledning 5 års dag.

Disse lages i to omganger, først lages kokosbunnen, og så har man i sjokoladekakefyll.

Til ca 25 muffins:
5 eggehviter
3 dl sukker
400 g kokosmasse

2 dl kremfløte
200 g mørk sjokolade
3 egg
4 ss sukker
4 ss hvetemel

Forvarm ovnen til 140 grader. Halvpisk eggehviter og sukker og ha i kokosmasse. La stå og svelle i 5-10 min, for at røren skal bli enklere å jobbe med. Ha ca en spiseskje kokosrøre i muffinsformen, og press røren opp langs kantene slik at de blir hul nedi. Stek kokosbunnene i ca 20 min til de er faste.


Skru temperaturen på ovnen opp til 160 grader. Grovhakk sjokolade og ha i en panne sammen med fløten. Varm forsiktig opp under omrøring. Ta pannen av varmen når sjokoladen har smeltet. Pisk eggedosis av egg og sukker. Tilsett mel og sjokoladeblanding. Fyll opp kokosbunnene med sjokoladekakerøre. I originaloppskriften skal man her legge et bringebær i hver muffins, men det lot jeg være denne gangen. Stekes i ca 25 min til de er faste. Avkjøl på rist.

Pynt med sjørøversaker. Har tatt papiret av gullpenger og satt en ned i hver muffins. Sjørøverflagg må også være med.






Kilde: Paul Løwe "Cupcakes", 2011.

2 kommentarer:

  1. Nam Nam Naaaam!! Disse muffinsene var jo bare knall tøff! Må huske dette til våren når Trollungene har 4-års dag! DE faller GARANTERT i smak!! Så flink du er <3<3

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Utrolig gøy når jeg gjør folk ivrige. Blir jo helt ekstatisk selv av mat av og til. Håper de liker kokosen også da. Barna i vårt besøk var ikke så begeistret for den, men de voksne var :-)

    SvarSlett