Søk i denne bloggen

torsdag 13. oktober 2011

Thaigryte med scampi - 30 min

En kjempegod middag som er gjort på 30 minutter. Alle grønnsakene jeg har i et ikke like thai, men det smaker i hvert fall godt sammen. Må serveres med nanbrød til. På en vanlig hverdag bruker jeg de ferdige som bare varmes i ovnen, men ønsker man ekstra gode nanbrød må de lages selv. Oppskriften finner du her: http://frasjeltilmage.blogspot.com/2011/07/nanbrd-med-fyll.html

Til 2 personer:
2 vårløk
1/2 paprika
1 hvitløksbåt
125 g minimais
1/4 savoikål eller kinakål
1 liten boks vannkastanjer
1 boks kokosmelk
1-2 ts rød karripasta
1 ts salt
400 g scampi

Jeg elsker scampi og derfor ble det det i denne gryten i dag. Man kan like gjerne bruke kyllingkjøtt, svinekjøtt, hvit fisk eller biff. Alt er godt :-)

Skjær vårløk i ringer, paprika i strimler, press hvitløk, skjær minimais i biter og strimle kålen. Surr alt i en nøytral olje i en wok eller en stekepanne på middels varme i 10-15 min til alt er mørt. Ha i karripasta og bland godt med de andre ingrediensene. Mengden kommer an på hvor sterk man ønsker gryten. 2 skjeer synes jeg er akkurat passe, men er altfor sterkt for ungene.

Spe med kokosmelken og ha i salt. La koke i ca 5 min. Ha i vannkastanjer og varm godt. Ha til slutt i scampi. Er de rå må de trekke ca 5 min. Er de allerede kokt skal de bare gjennomvarmes.

Til denne retten serveres som nevnt nanbrød i tillegg til jasminris. Jeg synes også det er godt med en frisk salat, gjerne av kinakål, agurk og tomater eller, som i dag, bare salat med granateple. Gir en frisk og syrlig kontrast til gryten.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar