Søk i denne bloggen

mandag 3. oktober 2011

Sjokoladekrem

Sjokoladekrem eller "Chocolate Pots de Crème" som den heter på fransk er en oppskrift jeg fant på bloggen Passion 4 Baking. Jeg visste med en gang jeg så oppskriften at dette var noe for meg: en mørk og mektig sjokoladedessert. Den kommer i sterk konkurranse med Den ultimate sjokoladedessert som den beste desserten jeg noen gang har smakt.


Neste gang jeg lager denne kommer jeg enten til å lage den i mindre porsjoner eller i en stor form slik at man kan forsyne seg så mye man selv vil. En hel slik skål etter en stor middag blir nok mye for de fleste. Hvis ikke kan man jo bare forsyne seg to ganger :-)

200 g 70 % sjokolade
2,5 dl H-melk
2,5 dl fløte
45 g sukker
1 ts espresso pulverkaffe
6 store eggeplommer
1 ss vaniljeekstrakt eller vaniljesukker

Grovhakk sjokoladen i store biter og legg i en bolle som tåler kokende væske. Kok opp melk, fløte, sukker og pulverkaffe. Når væsken koker helles den over sjokoladen. Rør godt til all sjokoladen har smeltet. La avkjøle.

La eggeplommene få romtemperatur. Tilsett i den avkjølte sjokoladen som også er avkjølt til romtemperatur. Tilsett til slutt vaniljeekstrakt.

Forvarm ovn til 175 grader. Hell sjokoladerøren i 8-10 små porsjonsformer eller i en stor ildfast form. Sett formen(e) i en langpanne i ovnen og tilsett kokende vann til ca midt på kanten av formen(e). Dekk til med aluminiumfolie. Stekes i ca 35 min. De kan gjerne være litt bløte i midten når de tas ut av ovnen.


Desserten er god både lunken og avkjølt. Pynt gjerne med litt pisket krem (som her er farget rosa med konditorfarge) eller vaniljeis.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar