Søk i denne bloggen

torsdag 6. oktober 2011

Grønnsakspai med pesto

Pai er kjempegodt og perfekt når man skal diske opp til gjester. Jeg var lenge veldig "redd" for å lage hjemmelaget paibunn for jeg syntes det var vanskelig å få den til å henge sammen, men etter å ha trosset meg selv noen ganger er det blitt det enkleste i hele verden. Ferdig kjøpebunn er også god og enkel å bruke.

Denne paien serverer jeg gjerne til lunsj sammen med brød/knekkebrød og godt pålegg. Gøy med noe litt annerledes på bordet :-)


Bunn:
150 g hvetemel
1/4 ts salt
75 g kaldt smør
2 ss isvann

Skjær smør i terninger og kjør i en kjøkkenmaskin sammen med mel og salt. Eventuelt kan det smuldres sammen med fingertuppene. Ha i vann og bland til deigen henger sammen, men ikke mer enn det. Pakk inn i plastfolie og la hvile i kjøleskap i minst en halv time.

Fyll:
1/2 løk
1/2 purre
1 fedd hvitløk
2 gulrøtter
1 paprika
1 boks hakkede tomater
1 terning grønnsaksbuljong
oregano, basilikum og timian
1 ts sukker
salt og pepper
200 g fetaost
1 håndfull pinjekjerner
Pestoost eller pesto + vanlig hvitost

Skjær løk og purre i tynne ringer. Riv gulrøtter på grovt jern. Finhakk eller press hvitløk. Skjær paprika i strimler. Surr løk og purre på middels varme i 5-10 min. Ha i gulrøtter, hvitløk og paprika og surr videre i 10-15 til alt er mørt.

Ha i tomater, buljong og ørlite vann for å koke i. Tilsett urter og smak til med sukker, salt og pepper. Kok i 5-10 min til det tykner litt.

Smør paiformen. Kjevle ut deigen og legg i formen. Stikk med en gaffel. Ha i grønnsaksfyllet. Ha en håndfull pinjekjerner over fyllet. Skjær fetaost i terninger og fordel i fyllet. Ha til slutt raspet pestoost på toppen. Hvis man ikke får tak i slik ost (den jeg brukte kommer fra Nederland) kan man legge noen skjeer pesto rundt om på toppen av fyllet og strø på med revet hvitost.

Stekes i forvarmet ovn på 200 grader i 20 min. Kan gjerne serveres litt lunken fremfor glovarm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar