Søk i denne bloggen

søndag 30. oktober 2011

Gresskar

Det er Halloween........... :-) Oktober har vært snikende og litt tungsindig i år, men Halloween hjelper. Utrolig mange gøye muffins og skumle fingre ute og går!! Og det gjør meg boblende og inspirerende glad. Dessuten har tvillingene bursdag neste uke, og mye kakeplanlegging på gang. Det gjør meg også glad.

Skjært ut av min mann. Først skrapte han ut kjernene og alt kjøttet.

I morgen er det suppe på gang; gresskarsuppe, selvfølgelig. Lagde den i fjor også, men glemte å ta bilder (http://frasjeltilmage.blogspot.com/2010/10/gresskarsuppe-til-halloween.html). De kommer i morgen. I dag lager jeg mye annet av gresskaret.



Årets fangst hadde fantastiske fine og friske kjerner. De ble ristet og saltet. Beste snacks jeg har hatt i høst. Kjempegodt til rødvin og stearinlys.


I tillegg har jeg syltet gresskar. Min mormor syltet alltid gresskar, og nå har jeg laget et lite glass til henne, et lite til meg og et lite til mamma. Spises sammen med råkost av gulrøtter til, for eksempel, kjøttkaker eller svinekoteletter.

Til slutt baker jeg gresskar i ovnene for å fryse ned til senere. Kan brukes til både søte og salte paier, samt kaker, brød og muffins. Her har jeg planer for høsten og vinteren.

Ristede gresskarkjerner:
Hvis kjernene i gresskaret er store, friske og hvite er de nydelige å riste. Brukes både i brød og knekkebrød, men da bør de ikke saltes. Saltede kjerner er kjempegode slik de er som snacks.

Kjernene skylles i kaldt vann til de er rene. Tørkes med et kjøkkenhåndkle eller tørkepapir. Kan gjerne ligge på benken noen timer for å tørke helt, men ikke nødvendig. Bland litt nøytral olje i kjernene, nok til at alle får olje på seg. Bland i salt hvis man ønsker det. Spre de ut over en bakeplate, og bak i ovn på 175 grader varmluft (eller 180 grader vanlig) i ca 20-25 min. Rist og vend på dem underveis. De skal bli gyldenbrune og ha blåst seg litt opp. Avkjøl og smak om de trenger mer salt, hvis ønskelig.



Syltet gresskar:
Til 1 kg renser gresskar trenger man:
- 4 dl 7 % eddik
- 750 g sukker
- ca 10 cm ingefær

Skrell ingefær og skjær i tynne skiver. Bland sammen med sukker og eddik, og kok opp. Gresskaret skjæres i terninger. Legg i så mye som det er plass til i laken, og kok så vidt mør. Tar ca 5 min. Ta bare kjøttet ut av laken, og ha på et rent, varmt glass.

Kok så en ny porsjon i laken, og legg i glasset til det er nesten fullt. Når alt gresskarkjøttet er kokt, kokes laken inn i 10-15 min. Hell over gresskaret i glasset til det er helt fullt, og ha på lokk.



Bakt gresskar:
Bakt gresskar brukes i stedet for hermetisert gresskar. Skjær kjøttet i store stykker og legg på bakepapir. Bak i forvarmet ovn på 175 min til det er mørt. Hvor lenge kommer an på størrelsen på stykkene, stykker på 3x3 cm trenger 30-45 min. Legg gjerne folie over for å unngå at de blir svarte på toppen.

Avkjøl og frys enten slik de er, eller etter at de er most til puré.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar