Søk i denne bloggen

fredag 2. september 2011

Sjokoladekjeks med appelsinsmak

Jeg var i barselbesøk denne uken, og måtte ta med noe godt. Husker selv tiden da jeg ikke gjorde annet enn å amme og bytte bleier sammen med avhengigheten til sjokoladekjeks for ekstra energi. Da ble det disse jeg måtte ta med i gave. Jeg elsker sammensetningen av sjokolade- og appelsinsmak, og den er ekstra god i disse kjeksene.


Oppskriften kommer opprinnelig fra en kjempesøt liten plakat som jeg fikk til bursdagen. Jeg la til revet appelsinskall og litt muskatnøtt for ekstra aroma, men kjeksene er like gode uten også.

Til ca 24 store kjeks:
6 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts salt
2,5 dl flytende smør
2 dl hvitt sukker
2 dl brunt sukker
1 ts vaniljeessens eller vaniljesukker
2 egg
200 g hakket, mørk sjokolade
revet skall av 1 appelsin
1 knivsodd revet muskatnøtt

Bland mel, bakepulver og salt. Bland smør, sukker og vanilje og pisk i eggene. Ha så i melblanding og sjokoladebiter, appelsinskall og muskat.


Sett spiseskjeer med deig på stekeplate med godt mellomrom mellom hver. Stekes på 180 grader i ca 15 min. Avkjøl først litt på stekeplaten, og deretter på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar