Søk i denne bloggen

søndag 10. juli 2011

Bringebærmarmorert vaniljeis

Jeg ble anbefalt på det sterkeste av min venninne Lisbeth å lage denne isen. Fikk ismaskin til bursdagspresang, og da måtte jeg teste ut. Jeg ble absolutt ikke skuffet. Dette er en av de beste isene jeg noen gang har smakt. Delte med familien, og de var enige alle sammen!!


Oppskriften er hentet fra Nigella Lawson ”Smak av sommer” (2002), og siden det er første gangen jeg lager is er alle tips og triks hentet fra den boken. Isen er allikevel ikke en kopi av det som står i boken, jeg bruker for eksempel litt mer bringebær enn i originalen.

Til 6-8 porsjoner
6 dl matfløte
6 eggeplommer
200 g sukker
1 vaniljestang
200 g bringebær
2 ts tjukk balsamico-eddik av beste kvalitet (finnes bl.a. på Safari)

Varm matfløte nesten til kokepunktet. Visp eggeplommer og 150 g sukker til en lys og luftig eggedosis. Ha så i matfløten mens man fremdeles visper. Ha alt tilbake i pannen og varm blandingen på svak varme til den tykner. Hvor lang tid dette tar kommer an på varmen på platen, men blandingen skal ikke koke, og man bør røre hele tiden. Et tips fra boken er å ha vasken halvfull med kaldt vann og ta pannen oppi hvis man ser at blandingen begynner å skille seg. Jeg behøvde ikke det, men tok den av og til bort fra varmen da jeg fryktet det nærmet seg kokepunktet. Etter ca 20 min tyknet kremen.

Vaniljestangen skjæres i to på langs, og man skraper utav frøene med spissen på en kniv. Ha vaniljen i kremen og sett til avkjøling, gjerne i kaldt vann i vasken. Når kremen er avkjølt settes den i kjøleskapet et par timer før den fryses. Den kan gjerne stå i kjøleskapet over natten.

Når isen avkjøles kan man lage bringebærsausen. Bringebær, 50 g sukker og balsamico kjøres i en blender eller stavmikser til alt er saus. Ha så gjennom en finmasket sikt for å få bort frøene. Settes i frysen i noen timer slik at den er kald, men ikke stivfrossen.

Har man ikke iskremmaskin skal vaniljekremen settes i frysen i en skål med lokk på. Ta den ut minst hver 3. time og visp godt for hånd eller med en håndvisp.

Har man iskremmaskin skal blandingen kjøre i maskinen i ca 20 min. Ta ut og ha en tredel over i en skål. Hell en tredel av bringebærsausen over, og ha på to nye lag. Bruk skaftet på en sleiv, og rør i blandingen slik at det blir marmoreffekt av bringebærene i vaniljeisen. Sett lokk på skålen og sett i frysen til den er hard.

Jeg serverte isen med et par friske bringebær og marengstopper. De ble laget av noen av eggehvitene etter isen.

2 eggehviter
100 g sukker
50 g melis
1 ts vaniljesukker
1 ts sitronsaft
Evt. konditorfarge

Pisk eggehvitene nesten stive. Ha i sitronsaft og pisk videre. Ha i sukkeret og melisen i tre omganger og pisk godt mellom hver gang. Ha i farge hvis man ønsker det. Ha blandingen i en sprøyteposte og sprøyt små topper på en bakeplate med papir. Kan også bare bruke skjeer og legge marengsen på bakeplaten.

Stekes i 1 ½ time på 125 grader.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar