Søk i denne bloggen

søndag 29. mai 2011

Sukkerklump

Ingenting blir mer sukkerklump enn dette. En myk snopekule laget av sukker og sirup. Jeg får vel like gjerne først som sist innrømme at det ikke gikk helt etter planen, men nekter å kalle det mislykket allikevel. Dette skulle egentlig være harde drops, som skulle knuses og leges i en skål. Jeg kokte ikke blandingen til høy nok temperatur, for den ble aldri stiv.... I stedet tok jeg og rullet kuler, og pakket hver inn i et ark med mellomleggspapir. Ble ganske bra, og i hvert fall hvis jeg hadde hatt mer fargerikt papir :-)


Oppskriften er noe jeg skrev ned i en raserfart en gang jeg så Nigella på TV. Hun kaller det honeycomb eller hokey pokey.

100 g sukker
4 ss lys sirup
1 1/2 ts natron

Natronen gjør at dropsene får små luftbobler i seg, og at de søte får en ørliten kontrast med saltsmak.

Bland sukker og sirup i en tykkbunnet panne før man setter det på platen. Varm opp og la sukkeret smelte. For å få det hardt, skal blandingen småkoke til ca 150 grader. Den skal få en gylden, rødlig farge, men pass på at ikke sukkeret blir brent. Ta så i natron, og visp godt.

Hell blandingen utover et bakepapir, og avkjøl. Har man gjort det rett kan man så knuse blandingen til drops. Gjør man slik som meg river man av litt og litt, ruller til kuler og lager ekte "slikk på papiret"-drops. Perfekt som vertinnegave eller pynt på kakebordet.


Her er link til Nigellas oppskrift: http://www.nigella.com/recipes/view/hokey-pokey-36

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar