Søk i denne bloggen

søndag 8. mai 2011

Neslesuppe

Endelig fikk jeg prøvd ut neslesuppe. Hver eneste vår har jeg tenkt at jeg ville prøve å lage suppe på brennesle, men har aldri kommet meg til det. Endelig fant jeg en anledning. Nå om våren er neslen ny og frisk, og det er best å benytte seg av den i mai eller tidlig juni.


Bruk hansker og saks, og plukk topper av brenneslen. Etterpå klippes alle bladene av og stengene kastes. Til 4 personer trengs ca 1/2 bærepose med brennesle. Neslen kan være litt bitter, og dette balanseres med noe syrlig i tillegg til den milde fløten. Sitronsaft kan gjerne brukes, men hvis man vil bruke det som finnes ute er også gran- eller furuskudd en god kontrast til det bitre. Bruk de små, lysegrønne, babymyke, ca 2 cm lange tustene helt ytterst på gran- eller furukvistene.



Ingredienser:
1/2 bærepose nesletopper
1 håndfull gran- eller furuskudd
1 l buljong
40 g smør
2 ss hvetemel
en håndfull hakket gressløk
1/2 dl fløte
salt

Bruk ferdigbuljong eller kok enkelt din egen grønnsaksbuljong. Bruk en gulrot, en løk, 1/2 purre og 1/4 sellerirot som du surrer i litt smør. Hell over vannet, tilsett salt og pepper, og la koke i ca 1/2-1 time. Sil av kraften og avkjøl.

Bladene og toppene av brennesle vaskes godt og rennes av. Ha alt i en panne og sett på middels varme. Neslen dampes med vannet som fremdeles er på bladene. Når den har falt sammen dampes den videre i ca 2 min. La renne av og finhakk den dampede neslen.


Smelt smør i en panne og ha i mel. La putre litt. Spe på med litt og litt buljong. Kok i 5-7 min. Ha i hakket nesle og la koke litt til. Ha i gran- eller furuskudd til slutt sammen med gressløk. Smak til med fløte og salt. Hvis man ønsker å jevne suppen ytterligere kan det gjøre med en stavmikser før servering. Serveres med halve kokte egg og hvitløksbaguetter.

Inspirasjon: Erik Halvorsen: "Matskribenten Erik Halvorsens beste artikler fra Bergens Tidende" (2004).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar