Søk i denne bloggen

søndag 10. april 2011

Minestronesuppe



Som dere kanskje har merket så elsker jeg supper, og minestrone er en av mine største favoritter. Den er perfekt å lage om våren når de første nye grønnsakene er å finne i butikkene. Man kan ha i det man ønsker av grønnsaker, men et must er de hvite bønnene og kålen.

Minestrone er super å servere bare med grønnsaker, men siden jeg også er en kjøttelsker serverer jeg den alltid både med bacon og med kjøttboller, for å være helt sikker :-)

Kjøttboller:
400 g karbonadedeig eller kjøttdeig
1 egg
1 tørr brødskive
2 ss revet parmesanost
Salt og pepper
Persille og basilikum


Skiven smuldres i en bolle og blandes med resten av ingrediensene. Bruk gjerne noen spiseskjeer vann hvis blandingen er veldig fast. Bruk helst friske urter, men tørkede gjør også susen.

Ha litt olje i hendene og lag små suppeboller. Stekes på alle sider i en varm stekepanne. Ikke så viktig at de er gjennomstekte siden de skal koke med i suppen senere.


Suppe til 6 personer:
½ nykål eller savoikål
4 gulrøtter
1 sellerirot eller 2 stangselleri
4 poteter
1 purre
1 løk
Vann og buljong (flytende eller terning)
6 tomater uten skinn (valgfritt)
200 g sprøstekt bacon
1 boks hvite bønner
1 boks tomatpuré
Noen håndfuller suppepasta eller tynn spagetti
Kjøttboller (se over)
Merian, oregano og fersk basilikum
Parmesanost

Skjær grønnsakene i små terninger. Løk surres først i olje i en stor, tykkbunnet panne. Ha så i resten av grønnsakene og hell på med vann slik at det nesten dekker grønnsakene. La koke opp. Ha i buljongterning eller flytende buljong. Ha i tomater (valgfritt), bacon og tørket merian og oregano. La koke i ca 20 min.

Ha så i bønner, tomatpuré og kjøttboller, og la koke ca 5 min videre. Ha pastaen i en skål eller panne og hell over kokende vann. La stå i 5 min. Eventulet kokes pastaen etter anvisning på pakken. Når pastaen er akkurat klar kan den haes i suppen. Smak suppen til med salt og pepper.

Ta suppen av platen og ha i masse fersk basilikum. Server med parmesan og godt brød.


Hjemmelaget olivenbrød

1 kommentar: