Søk i denne bloggen

lørdag 23. april 2011

Kakekonfekt




Har man avskjær eller andre rester av tørr kake er de perfekt å lage konfekt av. Mitt motto er at mat skal aldri kastes, og ofte har jeg større utgifter på det jeg lager av restene enn restene selv. Men det blir mye god mat av det :-)

Til disse konfektene hadde jeg ca 2 kopper avskjær av sjokoladekake som jeg smuldret opp. Hakket 50 gram 70 % sjokolade sammen med kakesmulene. Blandet alt med en enkel sjokoladesmørkrem:

100 g temperert smør
2 dl melis
1 ss kakao
3 ss fløte

Bland alt unntatt fløten godt sammen til det er en glatt krem. Spe på med fløte. Bland den ferdige kremen med kakesmulene og sjokoladen. Rull små kuler (ca 2 cm i diameter) som til slutt rulles i kakao og legges i små former. Oppbevares på et kjølig sted, men kan gjerne serveres med romtemperatur.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar