Søk i denne bloggen

mandag 4. april 2011

Bruschetta

Lyst på noe enkel snacks, en deilig forrett eller noe ekstra godt på buffeen? Hemmeligheten bak en perfekt bruschetta er pølsen. Bruker man en skikkelig god italiensk pølse blir bruschettaen slik den skal. Har man ikke det tilgjengelig kan man bruke vanlig pepperoni eller salami som man finner hvor som helst, og bare krydre litt ekstra selv.

I Bergen har vi en fantastisk butikk i Marken med italienske råvarer (Belforte). Der har de god pølse, blant mange andre nydelige råvarer. Pølse derfra har jeg brukt tidligere, men sist jeg lagde disse brukte jeg en god salami, og krydret med paprikakrydder.


Man kan bruke hvilken som helst ost også, men jeg har en forkjærlighet både for Mozarella og vellagret Jarlsberg, og kanskje helst i kombinasjon :-)

Man begynner med å la tomater ligge i kokende vann i 1-2 min. Skyll så med iskaldt vann. Da slipper skallet, og det kan lett fjernes. Ta ut stamme og frø, og skjær fruktkjøttet i små terninger. Skjær pølse i like små terninger. Ost raspes eller skjæres i terninger også hvis man bruker myk ost.

Bruk et godt, hvitt brød, og ha først på tomater (og eventuelt krydder), så pølse og ost til slutt. Stekes på bakepapir på rist i ovn (gjerne varmluft) på 200 grader i ca 20 min (kanskje litt lenger hvis man ikke har varmluft). Pølsen skal bli sprø på toppen, og osten godt smeltet og gylden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar