Søk i denne bloggen

onsdag 20. april 2011

Blåskjell med hvitvin



Jeg vet jeg er usedvanlig heldig når jeg har muligheten til å sanke store, ferske blåskjell rett utenfor hytteveggen. Vi sjekker blåskjellvarselet på matportalen.no, og går deretter løs på det vi finner. I dag fant vi en del store flotte blåskjell, og det ble et fantastisk måltid. I Belgia, blåskjellenes hjemland og der min mann kommer fra, serveres de alltid med pommes frites. Akkurat det hadde vi ikke på hytten, men godt, nystekt brød til duger også.

Blåskjell kan lages med mange spennende smaker, men det er denne tradisjonelle med grønnsaker og hvitvin jeg alltid faller tilbake på. Hvis jeg eksperimenterer med nye smaker lager jeg allikevel en porsjon med denne i tillegg. Blåskjellene må skrubbes godt hvis man sanker selv. Kjøper man dem i butikken trenger de stort sett bare en skyll i friskt vann.

Til hovedrett skal man beregne i hvert fall ½ kg blåskjell per pers, men hos oss tar jeg alltid godt i og beregner 1 kg. Er det rester kan de plukkes utav skjellene og varmes opp igjen i en fiskegryte eller haes på skiven til neste måltid. Ellers trenger man til 4 personer:

1 gulrot
½ løk
2 fedd hvitløk
1 glass tørr hvitvin
1 boks hakkede tomater
Urter, salt og pepper

Grønnsakene finhakkes og surres på middels varme i noen spiseskjeer olje til de begynner å bli møre. Bruker man tørkede urter tar man de i samtidig. Bruk det man har og det man liker. Denne gangen brukte jeg en ferdig blanding av provenceurter. Bruker man ferske urter has de i helt på slutten.

Når grønnsakene er møre has hvitvinen i og lar den
koke godt inn, ca 5 min. Ha så i boks med tomater og samme mengde vann som i boksen med tomater. Kok i 5 min til, og smak til med salt og pepper.

Ha i blåskjellene. Pannen skal bare være halvfull, så kok blåskjellene i to omganger hvis nødvendig. Rist på pannen etter 5 min slik at alle skjellene bytter plass. Kok i 5 min til. Skjellene skal være vidåpne når de er klare.

Spis alt: skjell, grønnsaker og kraft!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar