Søk i denne bloggen

mandag 28. mars 2011

Pai ”fra sjel til mage”



Dette er en ekte fra sjel til mage-pai, basert på ”dagens fangst” i kjøleskapet. Grønnsakene er for det meste rester etter helgens cannellonimiddag, og jeg brukte opp to så godt som tomme ketchupflasker, der jeg ristet restene ut i vann. Man kan også bruke en boks hermetiske tomater eller noen spiseskjeer tomatpuré.

I dag brukte jeg ferdige paideiger, men her er oppskrift på en litt grovere paideig til de som ønsker det:
125 g hvetemel
½ ts bakepulver
50 g havremel
75 g kaldt smør/margarin
3 ss kaldt vann

Bland mel og bakepulver, og smuldre inn smøret. Tilsett vann og bland til en fast deig. Pakk inn i plast og la hvile i kjøleskapet i minst 30 min.


Fyllet er til to paier:
1 sjalottløk eller ½ vanlig løk
1 squash
Ca 10 sjampinjong
1 paprika
Fersk rosmarin
Ketchup/tomatpuré/hakkede tomater
3 vårløk
Masse halve cherrytomater
200 g fetaost i terninger
Pepperonipølse
Salt og pepper

Surr løk, squash, sjampinjong og paprika i litt olje i ca 15 min. Tilsett finhakket fersk rosmarin og 2-3 spiseskjeer ketchup sammen med 2-3 spiseskjeer vann (eventuelt en boks hakkede tomater eller noen spiseskjeer tomatpuré og vann). La koke inn. Hvis det er mye væske kan man tilsette en spiseskje maizena for å jevne. Smak til med salt og pepper.

Paideigen kjevles rund og haes i smurte former. Prikk i deigene med en gaffel. Fyllet fordeles i de to formene. Ha over hakket vårløk, pepperoni, halve tomater og fetaost. Ha også over noen små busker rosmarin, som fjernes igjen før servering. Stekes på 200 g i ca 20 min.

Før steking

Etter steking


1 kommentar:

  1. Ser deilig ut Katrine. :) Jeg startet min egen lille blogg for en stund siden, der fikk jeg en award og en utfordring som jeg skal sende videre til blogger jeg liker og leser.

    Du finner awarden på bloggen min: http://mantagerhvamanhaver.blogspot.com/

    SvarSlett