Søk i denne bloggen

torsdag 24. mars 2011

Epleboller



Veldig opptatt av eplefyll for tiden, noe som henger sammen med det deilige amerikanske eplesyltetøyet jeg fikk av min søster. Jeg er ikke den som spiser så mye syltetøy på skivene, så her driver jeg og putter det i kaker og boller i stedet for.

Disse bollene var et eksperiment, men ble fantastisk gode. Brukte en klassisk hvetebolleoppskrift hentet fra ”Den rutete kokeboken” av Ingrid Espelid Hovig. Fylte i eplesyltetøy og finhakket ferskt eple. Saftig og godt!!

100 g margarin
5 dl melk
50 g gjær
½ ts salt
1 dl sukker
2 ts kardemomme
750 g hvetemel

Ca 2 dl eplesyltetøy eller eplemos (oppskrift finner her: link)
1 eple, skrelt og finhakket
Perlesukker

Smelt margarin og hell melken i. Varm til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av melken og smøret. Bland alt det tørre. Ha i den utrørte gjæren og resten av melken og smøret. La deigen gå i en kjøkkenmaskin i ca 5 min til den er skikkelig seig og slipper bollen.

La heve i 45 min.

Del deigen i to og kjevle hvert emne flatt. Smør utover eplesyltetøy, og ha også over litt finhakkede eplebiter. Kan også strø over litt kanel. Rull deigen sammen fra langsiden, og skjær i skiver som settes på stekeplate. La etterheve ca 30 min. Strø på perlesukker på toppen og stek 10 min på 225 grader




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar