Søk i denne bloggen

tirsdag 8. februar 2011

Thaiinspirert fiskesuppe – 30 min

Denne fiskesuppen ligner en del på en jeg har laget tidligere (Barnas favoritt), men er ganske annerledes i smak. Thaismaken får man av ingefær, kokosmelk og fiskesaus. Min far sa at dette var en fiskesuppe som ”gikk an å spise”, og det er egentlig en veldig god referanse når det kommer fra ham! Ungene lar seg heller ikke skremme av litt thaismak, og liker denne like godt som den andre fiskesuppen.

Kjapp å lage er den også :-)

Til 3-4 personer
1 fedd hvitløk
2 cm fersk ingefær
1 ss extra virgin olivenolje
1 ss hvetemel
4 poteter
4 gulrøtter
Eventuelt andre grønnsaker
1 boks (4 dl) kokosmelk
3 ts fiskesaus (flytende fra flaske, en knallgod thaismakstilsetning)
1 terning fiskebuljong
Ca 1 ½ liter vann
200 g torskefilet i terninger (eller annen hvit fisk)
200 g laksefilet i terninger
2 vårløk

Jeg pleier også å tilsette fiskesuppeboller med kraft (selv om jeg tror det er veldig norsk og lite thai…). Da reduserer jeg vannmengden til 1 liter.

Riv hvitløk og ingefær på den fine siden av rivjernet og ha i en panne sammen med olivenolje. La surre på svak varme i noen minutter. I mellomtiden skrelles poteter og gulrøtter, og skjæres i små terninger.

Dryss 1 ss hvetemel over ingefæren og hvitløken, og rør inn. Rist kokosmelken og ha over. La koke opp før du rører ut klumpene med en visp. Ha i poteter, gulrøtter (og evt. andre grønnsaker), fiskesaus, buljong og vann, og kok opp igjen. La småkoke til potetene er akkurat kokte.

Skjær fisken i terninger og vårløk i ringer, og ha i når poteter og grønnsaker er kokt. Ha evt. fiskeboller med kraft i nå også. Varm opp til kokepunktet igjen, sett på lokk og ta bort fra varmen. La stå i 5 minutter før den serveres. Ha gjerne noe godt brød til!!



Suppen er basert på en oppskrift jeg fant på TV2s hjemmeside http://www.tv2underholdning.no/skogheims/fiskesuppe-og-gode-mattips-2675069.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar