Søk i denne bloggen

lørdag 12. februar 2011

Ovnsrett med kjøttdeig og sikori

Dette er en typisk belgisk middag. Den er jordnær med potetmosen og kjøttdeigen, samtidig som den inneholder den typiske belgiske grønnsaken sikorisalat. Sikorien finner jeg ikke i hvilken som helst matbutikk, men jeg finner den stort sett alltid på Spar, Coob Obs! og Meny. Hvis du lurer på hva du skal lete etter anbefaler jeg å søke på Google og se på bilder. Den ser ut som en liten kinakål: hvit nederst, og lysegrønn lenger mot toppen.


Til 4 personer:
1 løk
800 g kjøttdeig eller biffkjøtt
1 kg sikorisalat
2 ts sukker
3 store tomater
Hjemmelaget potetmos og panermel.

Stek løken på svak varme til den blir blank og myk. Ha over i en stor ildfast form. Stek så kjøttdeigen på sterk varme og legg over løken når den er klar. Krydre med salt og pepper.

Ta bort de ytterste, stygge bladene på sikorien. Den skjæres så på langs i fire. Skjær bort stammen. Skjæres så i tynne skiver på tvers (ca ½ cm). Ha i samme stekepanne som før og surr i bitte litte grann vann til den er bløt. Ha i 2 ts sukker for å få bort den bitreste smaken av salaten.


 
Ta skallet av tomatene og fjern steinene. Skjær i stykker og ha i sammen med sikorien. La surre i ca 10 minutter, og legg over kjøttdeigen.

Hjemmelaget potetmos vispes luftig, og legges som et lokk på toppen av kjøttdeigen og grønnsakene. Strø panermel over potetmosen, og ha på et par små klumper smør for å gjøre melet sprøtt.

Ha hele formen i ovn på 200 grader i ca 15-30 min slik at alt er godt gjennomvarmet. Sett formen under grillen i et par minutter før servering for å få en gylden og sprø skorpe på toppen!



Jeg prøvde ut med biffkjøtt i stedet for kjøttdeig. Det gikk veldig godt an, men kjøttdeig er å foretrekke synes nå jeg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar