Søk i denne bloggen

søndag 6. februar 2011

Muffuletta

Jeg har vært i New Orelans i to dager. Fikk med meg mye, men langt fra alt sammen. Jeg gikk dessverre glipp av å spise muffuletta, men har prøvd meg litt hjemme i stedet. Leste om den litt utypiske New Orleanske spesialiteten i Lonely Planet-guiden på vei ut av byen igjen….. Ja ja, må jo tilbake dit en gang, så satser på å få smakt en original en gang i fremtiden.

Den vi spiste i går kveld ble ikke så verst, den…. Bare prøv selv:

Brødet er det jeg er litt i tvil om hvordan skal være. I guiden beskrives det som et focaccia-lignende brød, men ALT brød i USA er ganske søtt. Jeg tror at kanskje polarbrød eller Pågen Sub fungerer fint. Selv satset jeg på at et godt ”norsk” focaccia fungerte fint. Her er oppskriften: http://frasjeltilmage.blogspot.com/2011/02/focaccia.html

Inni sandwichen skal det være skinke, salami og provolone, en røkt, halvfast italiensk ost, som i hvert fall ikke jeg fant da jeg handlet i helgen. Det ble Gouda i stedet, men Cheddar hadde også fungert! Ikke vær beskjeden med pålegget, doble lag er lov!

Hele hemmeligheten i muffulettaen ligger i tapenaden. En oliventapenade med mye annet godt:


Til to doble sandwicher brukte jeg:
10 grønne oliven uten stein
15 svarte oliven uten stein
2 ts kapers
½ gulrot skjært i skiver
1 fedd hvitløk
1 selleristang i skiver
½ rød chili uten frø (eller mer)
3 buketter blomkål
Ca 1 dl extra virgin olivenolje

Jeg kjørte alt i kjøkkenmaskinen til det ble en glatt tapenade, men det går også helt fint å grov- eller finhakke alt sammen. Smak og behag, men naturlig nok enklere å spise hvis det kan smøres utover!

Ha tapenaden utover brødet, ha på pålegg og ost, og sett på litt gladjazz fra New Orleans.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar