Søk i denne bloggen

torsdag 10. februar 2011

Knekkebrød

Hjemmelagede knekkebød er utrolig populært for tiden, og det er ikke så rart. Det er knasende godt!!!! Kan ikke måle seg med kjøpeknekkebrød. Jeg har til nå holdt meg til én oppskrift, for den er så godt, men ønsker med tiden å prøve ut forskjellige. Denne har jeg funnet på TV2s hjemmeside, men endret den en del underveis som jeg har prøvd og feilet.



Jeg lager bare ett brett om gangen, men ingeting i veien for å doble oppskriften og lage to brett:
1,75 dl sammalt rug
1,75 dl havregryn
0,75 dl sesamfrø
1 dl solsikkefrø
0,5 dl linfrø
0,5 dl kli

1 dl valnøtter eller pekannøtter
1/2 ts salt

Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin.

Tilsett:
1 ts honning utblandet i 3,5 dl vann. Bland godt inn i deigen.

Ha bakepapir i en langpanne. Fordel deigen utover så jevnt som mulig. Ikke la det være tynt i kantene, da blir de bare svidde. Sett i ovnen på 175 grader varmluft (eller 180 grader uten varmluft) i ca 10 min. Ta ut og skjær i passe knekkebrødstørrelser med f.eks. et pizzahjul.

Sett tilbake i ovnen og stek i ca 45-60 min til. Når de er harde og sprøe legges knekkebrøene over på rist og settes tilbake i ovnen med døren på gløtt i ca 15 min.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar