Søk i denne bloggen

søndag 6. februar 2011

Focaccia

Hjemmelaget brød er alltid godt, og en focaccia er nydelig tilbehør til de fleste måltid. På toppen av focacciaen kan man bruke mye godt. En variant er rosmarin og hvitløk. Da gjør man slik som i denne oppskriften, og knuser hvitløk og fersk rosmarin i olje. Man kan også bruke havsalt, fetaost eller soltørkede tomater på toppen, eller en blanding av disse. Olje må man bruke uannsett.

På dette brødet her brukte jeg bare ferske urter (oregano og rosmarin) som jeg knuste sammen med extra virgin olivenolje.



Mål og vekt klarer jeg ikke å forholde meg til når jeg lager brød. Jeg måler bare opp så mye mel som jeg ønsker ut fra hvor stort brød jeg vil lage, og tilsetter så mye væske som trengs. Et godt tips når man lager foccaccia er å bruke 50/50 semulegryn og hvetemel. Til dette små brødet brukte jeg 150 g semulegryn og 150 g hvetemel. Hadde i ½ pakke tørrgjær, ½ ts salt og 1 ss olje. Varm opp vann til 37 grader, og ha i litt og litt. Elt godt. Sett på et lunt sted og hev til ca dobbel størrelse.

Smør formen som du skal steke brødet i med olje eller margarin. Kna all luften ut av det hevede brødet. Ha det oppi formen og kna ut i kantene. Hell over urteoljen, og stikk fingrene godt ned i brødet slik at smakene slipper til over alt. Etterhev. Ha eventuelt på salt, ost, tomater…

Stekes på 200 grader til det har fått en gylden overflate. Dette brødet stekte i ca 20 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar