Søk i denne bloggen

søndag 30. januar 2011

Sitronrisotto



En herlig oppskrift som jeg har funnet i ”Lilliput Risotto kokebok” (2002). En nydelig rett ved siden av laks, og spesielt hvis man sitter ute og griller laks om sommeren. Nå hadde ikke jeg tålmodighet til å vente på sommeren, så jeg bakte laksefileter i ovnen i stedet.

Til 4 personer

1 sjalottløk
4 ss extra virgin olivenolje
350 g ris
1, 25 dl tørr hvitvin el 2-3 ss tørr sherry
Kokende buljong
Revet skall og saften av 1 stor sitron
Salt og hvit pepper
Hakket persille

Finhakk løk og surr i oljen. Etter et par minutter har du i risen. Rør i et par minutter til. Bruk helst rundkornet risottoris. I oppskriften skal vi så tilsette vinen, men jeg brukte i dag sherry i mangel på hvitvin. Ble vel så godt som med hvitvin! Tilsett vin eller sherry og la koke helt inn. Tar naturligvis lenger tid med vinen enn med sherryen på grunn av forskjell i mengden.

Når alt er absorbert tilsettets buljongen litt etter litt. Har ikke oppgitt nøyaktig mengde med væske, for jeg synes det varierer fra hvilken ris man bruker. Jeg pleier derfor å ha i en buljongterning helt i begynnelsen, og så bare spe på med kokende vann fra vannkokeren.

Etter ca ti minutter har man i sitronskallet. Fortsett med å spe til risen er akkurat gjennomkokt, men ikke for bløt. Tar ca 5-10 minutter til. Ha i pepper, sitronsaft og persille til slutt. Ta av varmen, og la hvile under lokk i ca 5 minutter for å få perfekt konsistens.


1 kommentar: