Søk i denne bloggen

torsdag 21. oktober 2010

Squashsuppe – 30 min

Barn elsker suppe, og suppe er kjapt å lage fra bunnen av. I hvert fall denne. For de aller minste kan det være vanskelig å spise suppe, men det løser jeg ved å jevne den til minstemann enten ved å kneke poteter oppi, smuldre litt brød oppi eller rett og slett ha i litt potetmospulver. Da kan hun spise selv, og få noe i seg også.

Denne suppen fikk jeg servert av vår gode venninne Katrien i Belgia i fjor sommer. Hun har en stor, herlig grønnsakshage og hadde dyrket squashen selv. I tillegg til selvdyrket squash fikk vi til et annet måltid servert solmodne aspargesbønner, noe av det beste jeg noen gang har smakt!

Bruk 1 mellomstor squash som skjæres i terninger. Surr squashen i god extra virgin olivenolje i ca 10 min til squashen er myk. Ha på 1 liter vann og en buljongterning, og kok opp. La koke til buljongterningen er oppløst. Ta av varmen, og jevn suppen med en stavmikser. Ha i litt matfløte og kok opp igjen. Smak til med salt og pepper.

Denne suppen er nydelig som den er med brød til. Vi fikk den servert med terninger av kokte poteter og kjøttpølse, noe som ga den ekstra fylde og smakte herlig! Min mann er ikke noe særlig tilhenger av squash på generell basis, men denne suppen går han god for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar