Søk i denne bloggen

søndag 17. oktober 2010

Søndagsmiddag ala ”fra sjel til mage”

Dette er en oppskrift jeg har fått av svigermor. Min mann kommer fra Belgia, et land med en fantastisk matkultur. ”Det franske kjøkken” blekner i forhold til det belgiske! Det kommer nok flere artikler underveis om belgisk mat, og spesielt etter at vi skal til Belgia i begynnelsen av november.

Denne søndagsmiddagen er en ”hemmelig” familieoppskrift og kalles bare ”witte kool” eller ”hvit kål” på norsk. Den er superenkel og består av kål, løk, kjøttdeig, tomatpuré og krydder.
Til 4/500 gram kjøttdeig eller karbonadedeig brukes ¼ kål (eller ½ hvis kålen er liten). Surr først en sjalottløk, og stek kjøttdeigen sammen med løken. Ha i finkuttet kål, og hell på vann uten at det dekker. Kok opp og ha i en liten boks tomatpuré. La småputre i 1-2 timer avhengig av hvor god tid du har.

Hemmeligheten i denne retten er sambal oelek. Mengde må varieres ut fra hvem du serverer til. I dag var det bare jeg og ungene som spiste, og jeg tok bare en liten halv teskje i. Til voksne ganer bruker jeg en stor teskje. Ha også i salt og svart pepper, og litt sukker for å døyve tomatpuréen.



Til denne retten serveres alltid gratinert potetmos. Lag potetmos på vanlig måte, og ha i ildfast form. Husk muskatnøtt i potetmosen! Ha strøkavring/panérmel oppå og legg små flak med smør utover. Gratineres i ovnen til kavringen er gyllen og sprø.

Smakelijk!!

2 kommentarer:

  1. Jeg kjøpte kål i dag! Planen var å skjemme meg bort med fårikål, men nå blir det dobbel glede. Witte kool til middag i helgen!

    SvarSlett
  2. Helt i "fra sjel til mage-ånd" Man bruker de ingrediensene man har når man bestemmer seg for hva man skal ha til middag!!

    SvarSlett